jeszczedalej.pl
Relacje

OB-IRTYSZ 2009. CZĘŚĆ I. BRZEŚĆ - MOSKWA - OMSK.
BRZEŚĆ - MOSKWA   Już myśleliśmy, że nie doczekany się wyjazdu! Ale lepiej późno niż później, a już na pewno lepiej późno niż wcale... Zawsze, kiedy przekraczamy polsko-białoruską granicę cieszymy się jak dzieci! To może oznaczać tylko jedno: kolejne przygody! Praktycznie codziennie! Wschód to inny świat, dla ludzi ‘sprzed Bugu’ często niezrozumiały, ordynarny, wręcz straszny. Siedząc na drewnianych ławkach wagonu ze znaczkiem ‘Białoruskiej Czugunki&rs ...
OB-IRTYSZ 2009. CZĘŚĆ II. Historia Twierdzy Omskiej, czyli początki miasta.
Jak sama nazwa wskazuje, Omsk leży nad rzeką Om. Nad Irtyszem zresztą też. Wszystko zaczęło się na początku XVIII wieku od zbudowanej nad Omem twierdzy… Mówiąc o Twierdzy Omskiej należy zaznaczyć, że twierdze były dwie, tzw. Pierwsza Twierdza Omska (po niej nie został najmniejszy ślad) i tzw. Druga Twierdza Omska, czasami jeszcze nazywaną Nową Twierdzą Omską. W pierwszej części tego artykułu pokrótce opiszę historię Pierwszej Twierdzy Omskiej. W kolejnych częściach będę używać t ...
OB-IRTYSZ 2009. CZĘŚĆ III. Stan obecny Twierdzy Omskiej (1).
Na początek schemat ułatwiający zorientowanie się gdzie znajdowała się twierdza, jaki miała kształt i co z tego wszystkiego zostało, a zostało, niestety, niewiele… Obiekty związane z Twierdzą Omską podzieliłem na dwie grupy. Pierwsza grupa to budynki na terenie Historyczno-Kulturalnego Kompleksu ‘Twierdza Omska’, druga grupa to budynki poza Kompleksem. W tej części zajmiemy się tymi z pierwszej grupy, czyli znajdującymi się na obszarze zaznaczonym na schemacie ...
Dzień Zwycięstwa 2009 w Moskwie...
Informacje o paradzie wojskowej w Moskwie z okazji Dnia Zwycięstwa pokazywane w polskiej telewizji były bardzo zdawkowe i obdarzone typowym dla naszych mediów komentarzem. Pomimo tego, kiedy pokazywano jak tysiące żołnierzy ustawionych na Placu Czerwonym jednocześnie krzyczy ‘Uraaa!!!’, ciarki przechodziły po plecach! Zawsze marzyłem o tym, żeby zobaczyć paradę w Moskwie na własne oczy. W tym roku marzenie się spełniło! Podróż pociągiem obfitowała w nowe znajomości i długie rozmowy. Do ...
Bajkał cz. I. Olchon albo wielkie rozczarowanie...
Zdjęcia z tego wyjazdu można zobaczyć TUTAJ. O 7 rano pięknego, lipcowego dnia wygoniło nas z namiotów ujadanie sfory psów i głośne ‘disco rusko’ dobiegające z okolicznego dzikiego kempingu. Jesteśmy niedaleko miejscowości Sachjurta, tuż przy przeprawie na Olchon. Przyjechaliśmy tutaj o drugiej w nocy z Irkucka wynajętymi bobikami, jak Rosjanie przywykli określać małe UAZ ...
Bajkał cz. II. Wybrzeże zachodnie, albo raj na Ziemi
Zdjęcia z tego wyjazdu można zobaczyć TUTAJ. Korzystając z ustabilizowanej i iście południowej pogody, zdecydowaliśmy, że ominiemy miejscowość Zama i skierujemy od razu na Ongurion – małą osadę położoną dwadzieścia kilometrów na północ. Przed nami było trzydzieści kilometrów otwartego lustra jeziora. Katamarany, które posiadaliśmy to sprzęt do spływów górskich przerobiony tak, aby móc na nim zamontować zarówno żagiel jak i silnik. Nig ...
Bajkał cz. III. Wybrzeże wschodnie, albo duże wyzwania
Zdjęcia z tego wyjazdu można zobaczyć TUTAJ. …ale w połowie o wszystkich obawach zapomniałem, bo widoki jakie rozciągały się wokół po prostu zapierały dech w piersiach! Od zachodu Góry Bajkalskie, od wschodu już Barguzinskie! Nad nami błękit syberyjskiego nieba, obok ukoch ...
Bajkał cz. IV. Święty Nos i największa głębia, czyli koniec przygody, prawie...
Zdjęcia z tego wyjazdu można zobaczyć TUTAJ. Na Świętym Nosie, na jego północnym krańcu – przylądku Wierchnieje Izgolowje, znajduje się mały prawosławny krzyż i porzucona, na wpół zatopiona ogromna barka. Miejsc do biwakowania nie ma ciekawych, za to miejscowych trzepiących sieci ...
W gościach u Chantów na Uralu Polarnym...
Zdjęcia z tego wyjazdu można zobaczyć TUTAJ. Pomimo usilnych prób władz Związku Radzieckiego mających na celu zsowietyzowanie i ucywilizowanie rdzennych mieszkańców dalekiej rosyjskiej Północy, nadal możemy uczyć się od Chantów co znaczy harmonia we współistnieniu natury i ludzi. Tam zobaczyliśmy ich korzystających z dobrodziejstw natury i szczęśliwyc ...
W sercu grobowca Północy, albo o ekspansji Gułagu...
Zdjęcia z tego wyjazdu można obejrzeć TUTAJ i TUTAJ Pociąg od dwóch dni mknie na północ... Świadomość, że tory po których jedziemy były położone przez więźniów sowieckich łagrów, że mijane po drodze miasta (Uchta, Peczora, Inta) były od podstaw wybudowane przez tych sa ...
O Piotrze I i obozach Gułagu...
Zdjęcia z tego wyjazdu można obejrzeć TUTAJ. W Archangielsku spędziliśmy więcej czasu niż planowaliśmy. Po trasie, którą robiliśmy do tej pory, to miasto okazało się naprawdę anielskie. Do Murmańska czy Workuty w ogóle nie można go porównywać. Przede wszystkim dlatego, że ma o wiele dłuższą historię i nie powstało z okazji kolejnej 5-ciolatki XX wieku… Samo miasto jest niesamowicie sympatyczne. Nowoczesne budy ...
O Chibinogorsku, po zamachu na Kirowa - Kirowsku...
‘Север, воля, надежда - страна без границ. Снег без грязи, как долгая жизнь без вранья...’   ‘Północ, wolność, nadzieja – kraina bez granic. Śnieg bez b ...
O Karelii, Pietrozawodsku i żmijach na Kiżach...
Zapraszamy w najbliższym czasie, a póki co proponujemy obejrzeć zdjęcia z tego wyjazdu, które znajdują się TUTAJ, TUTAJ i TUTAJ.   ...
Omszałe brzegi Kanału Białomorskiego...
Sołowki - święte i przeklęte jednocześnie...
Zapraszamy w najbliższym czasie, a póki co proponujemy obejrzeć zdjęcia z tego wyjazdu, które znajdują się TUTAJ i TUTAJ.   ...
Chibiny - księżycowe góry Półwyspu Kolskiego...
Murmańsk i miasta zamknięte w XXI wieku...
O czarodziejskiej tundrze i Uralu Polarnym...
Zapraszamy w najbliższym czasie, a póki co proponujemy obejrzeć zdjęcia z tego wyjazdu, które znajdują się TUTAJ.     ...
O mieście aniołów czyli Archangielsk dzisiaj...
Wałaam co na Ładodze, czyli o naprawdę pięknym miejscu...